Surutalossa. |
Läheinen naapuri
Toom kuoli perjantaina 71 vuoden iässä. Aivoverenvuotoon, sanotaan. Aikomukseni
on kertoa hautajaisriiteistä ja -tavoista, jotka melkoisesti poikkeavat
Suomessa totuttuihin. En tunne buddhalaista hautausperinnettä, mutta uskoisin
kylässä noudatettavan suurin piirtein maan tapaa, huolimatta kylän vankasta
kristillisyydestä. Buddhalaiset tavat, kulttuuri ja uskomukset ovat niin tiivis
kokonaisuus, ettei pieni kylä voi olla hengittämättä samaa ilmaa.
Tieto naapurin
kuolemasta välitettiin tavan mukaisesti kirkonkelloilla. Kellojen kumuun
yhtyivät suuriäänisesti ulvovat kylän koirat. Niilläkin on näet tapansa.
Yhteisöllisyys on
vaikuttavaa. Koko kylä osallistuu, eikä surutalo ole yksin. Kuin tyhjästä
ilmestyvät kylän miehet rakentamaan pihalle pienen korokkeen arkkua
varten, tuovat tuolit saattoväelle ja pystyttävät tarvittavat aurinkokatokset.
Isommissa taloissa arkku viedään olohuoneeseen arvokkaimmalle paikalle.
Kylän naisväki
alkaa aamukuudelta ruuan valmistuksen. Tarjottavan ruuan on riitettävä
saattoväelle koko päiväksi, sillä päivittäisiä hartaushetkiä saatetaan viettää
useampiakin. Yksittäisiä ihmisiä
piipahtaa musiikin kutsumana surutaloon vainajaa muistelemaan. Vieraanvaraisuus
on tehty taloudellisesti mahdolliseksi, sillä hautajaisvieras tuo oman
varallisuutensa mukaisen rahasumman surutalon käyttöön. Sama menettely on myös
hääjuhlissa. Oven pielessä istuu kaksi rouvaa kassalippaan näköisen laatikon
kanssa ottaen vastaan lahjoitukset ja merkiten muistiin lahjoituskuoreen
ilmoittaman summan.
Kun eritystä
hautausrahastoa ei ole, niin menettelyllä taataan, että köyhäkin saa arvokkaat
hautajaiset. Kylän sosiaaliset erot eivät juuri näy, kun viimeisiä jäähyväisiä
jätetään. Parhaassa tapauksessa surutalon käyttöön saattaa jäädä rahaa välittömän
elämisen jatkamiseen.
Vimeinen matka alkaa |
Luulen, että
vaatimus arvokkaiden hautajaisten järjestämisestä lähtee buddhalaisesta
perinteestä, jossa uskotaan vainajan hengen, tai sielun olevan läsnä kuoleman
jälkeisissä tapahtumissa siihen, kunnes ruumis on tuhkattu. Vasta silloin sielu
on vapautunut ruumiista. Vainaja on siis vielä läsnä omissa hautajaisissaan,
joka johtaa myös siihen, että usein hautajaismenoissa on varsin hilpeä meininki.
Juodaan viinaa ja pidetään hauskaa. Viimeiset illat yhdessä. Ei pikaista
poistumista, vaan pitkät jäähyväiset. Ajatus on lohdullinen.
Saatetaan jopa
hankkia kevyen musiikin orkesteri, tai kokonainen tivoli, kuten joku vuosi
sitten tehtiin arvostetun munkin muistoksi. Tanssilava ja kaikki asiaan kuuluva
viihdetilpehööri. Hautajaiset, jossa vainajan elämän arvoa ei ole tunnustettu
saattaa johtaa siihen, että vainajan henki jää kummittelemaan ja haittaamaan
elävien elämää.
Takaisin naapurin
hautajaisiin. Kolme päivää vainajan arkku oli saattoväen hyvästeltävänä.
Iltaisin väki kokoontui muistotilaisuuteen, luki uskontunnustuksen, kuunteli
papin puolituntisen puheen. Ja taas syötiin. Kylän lapset ja nuoret hoitivat
tarjoilua kukin kykyjensä mukaan.
Tuhkaamispäivän
aamuna vainaja siirrettiin kylmäarkusta tavalliseen puuarkkuun. Muistotilaisuus
alkoi jo aamulla klo 10 ja kesti puolitoista tuntia. Rutiinilla väki hoiti pöytiä
paikalle ja tila oli käden käänteessä ruokailutila. Syötiin yhteisistä
astioista. Elegantti sormin syöminen ei minulta onnistunut, mutta muut tekivät
sen siististi. Olin päässyt papin pöytään. Mukava, hymyilevä mies.
Saattoväkeä |
Ruokailun jälkeen
arkku nostettiin ruumisvankkureille, saattoväki tarttui vetoköysiin ja ryhtyi
rakettien räiskyessä kuljettamaan vainajaa kohti hautausmaata, jossa tuhkaaminen myös tapahtui. Vanhuksia ja huonokuntoisia lukuun ottamatta kaikki
saattovieraat osallistuivat vankkureiden vetämiseen.
Hautausmaalla oli
vielä lyhyt siunaustilaisuus. Väkeä varten oli valmistettu suuri määrä
tekokukkia, joista kukin otti yhden, asetti sen arkun viereen laitettuun
astiaan ja kävi omaisten luona tervehtimässä.
Arkun kansi avattiin ja omaiset veivät viimeisen tervehdyksen. Tekokukat
asetettiin arkkuun ja arkku, sekä alla olevat parimetriset puun rungot
sytytettiin.
Tämä on hetki,
jolloin saattoväki poistuu. Paikalle jää muutama polttaja roviota valvomaan. Tulta
valvotaan ja pidetään yllä seuraavaan päivään, jonka jälkeen tuhkasta kerätään
luunpalasia, jotka säilytetään ja haudataan myöhemmin kylän hautausmaahan.
Luidenlasku on tilaisuutena yksityisempi ja siihen osallistuvat yleensä vain
perheen jäsenet. Tapa vastannee meidän tuhkauurnan laskua.
Lopullinen ero |
Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta, on mukava päästä seuraamaan myös tätä puolta toisesta kulttuurista. Upeaa että koko kylä osallistuu hautajaisiin. Arkkukin on aika erilainen kuin Suomessa yleensä.
VastaaPoista